miércoles, 19 de octubre de 2011

Qui, que, com, perquè ...


Què és un moment? Quines coses podem fer en “un” moment? Què ens pot aportar un simple moment? Generalment s’entén com a “moment” un petit interval de temps, un o varis segons on podem fer accions de tot tipus. Personalment, crec molt en els moments, en un moment pots aprendre mil coses diferents, pots tenir sensacions  de molt tipus o una idea genial.  El títol d’aquest blog comença fent referència precisament a aquests moments valuosos, on el teu cervell rumia, treballa i màquina, i de sobte apareix aquella idea que t’aporta una nova visió o et dóna eines per a anar més enllà dels simples coneixements ja establerts.  Amb els instruments, l’entorn i l’actitud necessàries els mestres podem convertir el temps dins de l’aula en una multitud de “moments” de qualitat i valuosos per al desenvolupament general dels infants.

Descobrir, crear, aprendre... tres verbs clau que poden capgirar els moments, tres de les accions més especials que posseïm els éssers humans, i que per desgràcia avui en dia no són valorades en la societat material que ens envolta. 

Descobrir: com a mestra crec que és molt important que els infants descobreixin cada dia, un simple descobriment pot esdevenir moltes coses, des d’una simple anècdota fins a la creació d’un nou aprenentatge fonamental per a la vida d’un infant. L’escola ha de ser un cau de descobriments, els quals mostrin als infants els ventall de possibilitats que els hi ofereix la vida, la societat i tot el món que ens envolta. Els infants tenen la pròpia capacitat de descobrir aquestes coses, així doncs, els mestres no hem de ser sempre els desvetlladors d’aquesta sorpresa, el dia a dia, els mateixos nens, o simples accions d’aula poden convertir-se en meravellosos descobriments.

Crear: la capacitat de creació és part de l’ànima dels éssers humans, tot el que tenim els humans avui en dia és gràcies aquesta gran capacitat. Crec que des de l’escola hem d’aprofitar aquesta capacitat innata, agafar-la, transformar-la i portar-la cada dia dins de les nostres aules. Els infants creixen com a creadors, els mestres nomes els hem d’acompanyar, guiar i animar per a evolucionar en el seu propi camí de creació. És important respectar aquest camí, cada persona en té un de diferent i tots són únics, especials i es poden convertir en molts coneixements diferents.

Aprendre: avui en dia tothom parla d’aprenentatge... però com es planteja aquest aprenentatge? A adquirir coneixements per a ser acadèmicament perfecte i poder aconseguir un bon lloc de treball. Per a mi aprendre és una paraula molt més complexa, però simple de plantejar. Aprendre ho és tot. Els humans aprenem dia a dia, segon a segon, el nostre cervell capta, rep, classifica, emmagatzema i utilitza aprenentatges i coneixement de tot tipus en cada moment del dia.  A l’escola hem d’aprofitar aquesta gran capacitat que tenim i treure’n profit en cada una de les ocasions que tenim, ja que amb eines, temps i ganes podrem fer que cadascun dels nous coneixements es formi d’una manera significativa dins dels infants, és a dir, que aquest coneixement tingui una utilitat per a ells de cara al futur.

Amb aquesta explicació de cada una de les paraules que forma el títol d’aquest blog he resumit el meu objectiu, el qual és crear un espai dedicat a el intercanvi d’informació, idees, experiències, per a poder fer créixer moments d’aprenentatge, de descobriment i de creació dins de les aules. 

Per últim, em presentaré. Sóc l’Anna, alumna del màster d’EIA (Educació Interdisciplinària de les Arts) de la UB. Sóc mestra d’Educació Infantil, però actualment treballo com a monitora de menjador de P3. Sóc de Solsona però aquest ja és el quart any que visc a la ciutat de Barcelona. Sóc organitzada, rutinària i m’agrada planificar el meu temps, però per altra banda sóc apassionada, somiadora i sensible amb l’entorn i les persones que m’envolten. Finalment vull destacar la meva necessitat d’estar amb els infants, els quals m’aporten experiències positives i nous coneixements cada moment que estic al seu costat.

1 comentario:

  1. "Descobrir, crear, aprendre..." M'agrada com ho defineixes- M'ho apunto!

    ResponderEliminar